CM Valašský vojvoda ve Francii

10.10.2022

Cimbálová muzika Valašský vojvoda ve Francii 21. 9. - 27. 9. 2022

(reprezentace Moravskoslezského kraje na koncertech ve Francii)

Na konci září se CM Valašský vojvoda ve složení prim: Filip Krpec, druhé housle: Zdeněk Tofel, třetí housle: Gabriela Bordovská, cimbál: Martin Svoboda, basa: Tomáš Guba a kontry: Ondřej Trinkewitz vydala do Francie.

Během cesty jsme koncertovali především kolem městečka Montoire-sur-le-Loir a také pro českou obec Sokolskou v Paříži.

STŘEDA 21. 9. 2022

Odjezd do Francie byl kvůli pracovním povinnostem některých muzikantů naplánován až na 21.00 večer. Sešli jsme se však již trochu dříve, abychom zvládli vše v klidu naložit do auta, které jsme měli objednáno u autodopravy Ševčík.

Pro naše Francouzské přátele jsme nabalili spoustu dárečků, mezi nimi například pivo z Kozlovického pivovaru, CD Valašského vojvody, letáčky, průvodce a Marlenku s dalšími dárky z Moravskoslezského kraje, a také výborné koláče z Veřovické pekárny.

Z Kozlovic jsme nakonec vyjeli s asi půlhodinovým zpožděním, nabrali v Olomouci primáše Filipa a pak už jsme spěchali směr Rozvadov.

ČTVRTEK 22. 9. 2022

Během noci jsme s malými přestávkami na tankování a střídání řidičů překonali značnou část Německa a dopoledne jsme překročili hranice Francie. Po nočních mrazících bylo místní slunečné a teplé počasí příjemná změna.

V 15.30 jsme přijeli do Montoire-sur-le-loir, kde nás srdečně přivítal bývalý starosta města a emeritní ředitel mezinárodní sekce C. I. O. F. i folklorního festivalu Les folklores du Monde v Montoire Jean-François Proux a také paní Yvonne Valerie Lesecque, která nám překládala podstatné informace do slovenštiny.

Ubytovali jsme se na internátu místní základní školy a volný čas do večeře jsme využili k odpočinku.

PÁTEK 23. 9. 2022

V pátek jsme se vydali na prohlídku zámku Chenonceau, který je zajímavý především tím, že je postavený na vodě s protékající řekou. Po prohlídce interiéru a přilehlých zahrad jsme spěchali zpátky na ubytování, abychom stihli ještě krátkou zkoušku před večerním koncertem. Kolem 20.00 jsme dorazili do malebné vesničky Naveile, kde jsme měli v místním kostele první koncert. Po krátké zvukovce, kdy jsme si před prvními zvědavými diváky střihli mimo jiné i skladbu Yesterday od Beatles, jsme ještě rychle doladili detaily na kroji a přesně ve 21.00 už jsme stáli připraveni před naprosto plným kostelem. Jean Francois nás představil místnímu publiku a koncert mohl začít. Kromě sólových a sborových písní předvedl Martin s doprovodem našich chlapců také sólo cimbálu v čardáši Fis moll. Diváci naše hodinové snažení odměnili potleskem ve stoje, a dokonce jsme museli přidávat. Paní starostka Magali Marty Royer nás po koncertě pozvala na radnici na večeři. Tam jsme jí předali dárky z našeho kraje a jako odměnu jsme dostali památnou medaili města Naveil. I když únava po celém dni byla velká, zmobilizovali jsme síly a muzicírovali jsme na ubytovně do brzkých ranních hodin.

SOBOTA 24. 9. 2022

Na sobotní dopoledne jsme měli naplánovanou prohlídku vinařství Jumert, které se nachází ve vesnici Villiers-sur-Loir. Prohlédli jsme si technologii výroby a sklepy vytesané hluboko ve skále, kterými nás provedl sám majitel a uznávaný vinař Charles Jumert. Ochutnali jsme vinný mošt, mnoho vzorků vína a také bourche, v Čechách známý jako burčák. Jen pro zajímavost, při hloubení sklepů se zdejší kámen vozil v minulosti na stavbu zámků, např. světoznámý Chambord, největší ze zámků na Loiře ve střední Francii. Byl postaven v letech 1519 až 1547.

Po příjezdu na ubytování jsme spěchali na koncert, který byl přímo v Montoire, v Musikenfete (muzeum hudebních nástrojů). Ředitelkou tohoto muzea je manželka Jeana Francoise, paní Adeline Proux. Hlediště bylo opět obsazeno do posledního místa, pár židliček muselo být dokonce přidáno a lidé tak seděli skoro na chodbě. Koncert se vydařil a diváci jej odměnili velkým potleskem a také tím, že nám vykoupili úplně všechna CD, která jsme s sebou měli. Spolu s námi byli ke stolu pozváni také jejich rodinní přátelé Katherine, Chouchou, Yvonne a - hráč na panovu flétnu a píšťalu, původem z Bolívie. Na závěr večera nám manželé Proux předali dárky.

NEDĚLE 25. 9. 2022

V neděli jsme se vydali na přejezd do Paříže. Cesta ubíhala rychle, a lehce po 13 hodině jsme dorazili k Sokolské louce, kde nás velmi srdečně přivítala paní Petra Trnková, kterou známe z naší návštěvy Paříže v roce 2017. Sokolská louka je areál, který slouží k setkávání české obce Sokolské v Paříži, se nachází na východním okraji hlavního města Paříže. Sokoli zde mají zázemí pro cvičení či plážový volejbal a také společenskou místnost. Naše muzika měla doprovodit tradiční Svatováclavskou slavnost, kterou sdružení každoročně pořádá. V době našeho příjezdu již areál praskal ve švech a z každého koutu zněla čeština, což byla pro nás po pobytu v Montoire příjemná změna. Po obědě jsme předali naše dárky z MSK a kozlovického pivovaru.

Na úvod našeho vystoupení jsme doprovodili francouzské malé Sokoly, kteří na každoročně pořádaném letním táboře nastudovali píseň Tancuj, tancuj. Dále vystoupil slovenský dětský soubor Margaretka, který předvedl asi patnácti minutové pásmo. Pak už jsme hráli k poslechu i tanci do cca 18.30. Během odpoledne jsme doprovodili hromadný nácvik mazurky a poslední hodinku nám zpestřil asi desetiletý francouzský hoch, který nelenil a přidal se k nám rovnou s houslemi.

Po koncertě jsme rádi přijali pozvání k večeři od starosty Sokola de Paris pana Pierre Spoutila a jeho přítelkyně. Během milého posezení ve společenské místnosti jsme se od Pierra mimo jiné dozvěděli, že akce podobného rozsahu jsou zde několikrát ročně.

PONDĚLÍ 26. 9. 2022

V pondělí ráno nás čekal přesun do cca 40 kilometrů vzdáleného centra Paříže. Tam jsme dorazili po asi dvou hodinkách jízdy. Parking jsme měli domluvený u české ambasády, která se nachází nedaleko Eiffelovy věže. Dokonce nás pan správce pustil nahlédnout i do prostor, kde jsme hráli v roce 2017.

Vzhledem k našemu napjatému časovému harmonogramu nám paní Trnková doporučila prohlédnout si centrum Paříže z vyhlídkové lodi. Na lodi jsme si vybrali nejvyšší palubu, ze které byl nejhezčí výhled a během plavby jsme se kochali památkami a mosty, které jsou ze Seiny velmi dobře viditelné. Spatřili jsme mimo jiné také katedrálu Notre Dame, na které probíhají velké opravy.

Po cestě k autu jsme se ještě vyfotili u Eiffelovy věže a v 13.30 jsme definitivně opustili centrum Paříže a vydali se na dlouhou cestu domů. Cesta zpět ubíhala rychle a tak jsme o půlnoci překročili hranice České republiky. Do Kozlovic jsme dorazili kolem 4 hodin ráno, vynosili věci a nástroje a rozjeli se do svých domovů.

Tento projekt se konal za finanční podpory Moravskoslezského kraje.

Gabriela Bordovská, říjen 2022, Trojanovice.